Trots att träningen varit haltande under hela året och smärtan i rygg och höft inte vill ge sig så kunde jag ändå springa Roadrunners klubbmästerskap i lördags. Vi hade inte vädergudarna med oss, dagen började med regn och rusk. Lyckligtvis avtog regnandet men blåsten höll i sig. SMHI lovade hjärtligt 20 m/sek blåst vilket vi blev varse efter ett par kilometer när vi närmade oss kusten och det blev glest mellan husen. Jag lyckades ganska tidigt skaka av mig klungan och kunde hålla okej fart trots vinden. Fick gå ner och gnugga på 3:50 - 3:55-tempo när det blåste som mest vilket trots det tog mycket energi. Sista tre kilometrarna var tuffa, något extra då man springer solo men hade bra draghjälp av Thomas som cyklade banan. Höll undan och kom först över mållinjen även detta år. Tiden, 37:10, var väl inte det jag hade hoppats på men hade inte mer att ge idag men hade trots det nästan tre minuter ner till tvåan och ytterligare någon minut ner till trean.

Hade några av de andra snabba killarna i klubben varit på plats samt om någon snabb löpare från någon annan klubb deltagit hade vi kanske kunnat dra varandra till snabbare tider. Jag fick bära med mig vandringspriset hem igen och hoppas att det förblir en regel snarare än ett undantag…

Kommentera

Publiceras ej